MENY

Telefon:
+46 76 831 77 64


E-post:

Kicka igång året med mer feedback!

Att ge och ta emot feedback kan göra oss mer trygga och stolta över våra styrkor. Är feedbacken dessutom konstrutiv ger den oss möjlighet att hantera och utveckla våra misstag eller svagheter.

Nedan hittar du några av våra bästa tips på hur du ger bra positiv och konstruktiv feedback!

Positiv feedback är mer än bara – ”BRA jobbat”.

Positiv feedback belyser ett konkret handling/beteende som mottagaren har gjort och du berättar den positiva effekten med den.

Så istället för enbart säga exempelvis ”Bra jobbat med presentationen..”.

Lägger vi även till det specifika som var bra och den positiva effekten ”..Det märks att du var väl förberedd och är skicklig på presentationsteknik både retoriskt och med layouten för du fick verkligen mig och X att bli engagerade och förstå visionen”.

Konstruktiv feedback kräver lite mer finess och välvilja

Det finns flera bra feedback-modeller men en enkel modell heter WIN som enkelt förklarat står för WhatInpactNext.

  • What- innebär att du berättar konkret vad det gäller
  • Impact- vilket påverkan eller effekt det blev för dig eller omgivningen.
  • Next – är det konstruktiva delen av feedbacken där du beskriver det önskade beteendet som du vill hur personen ska agera till nästa gång så det blir ett lärande och tydlighet.


T.ex.

  • W: Idag kom du 10 minuter sen till vårt kundmöte.
  • I: Det gjorde så att jag och kunden fick vänta på dig. Jag kände mig dels orolig vart du var och kände att din sena ankomst uppfattades som respektlöshet mot mig och kunden.
  • N: Till nästa gång vill jag att du sms:ar innan hur mycket du blir sen så jag kan berätta det för kunden och lägga fokus på något annat innan vi kör igång. Då gör vi ett mer proffsigt intryck som jag vet att du tycker är viktigt och är bra på. Tack! 😊

 
Den sista delen, next, gör det helt enkelt till konstruktiv feedback. Missar vi den delen finns det risk att det uppfattas som enbart negativ feedback eller kritik.
 
Glöm inte heller bort hur och var du ger feedbacken.
Ostört, enskilt och med ett lugnt och tydligt tonläge är att föredra.

Saknas den konstruktiva delen?
Har Du någon gång fått kritik/tun feedback kan du hjälpa den personen att bli mer konstruktiv genom att ställa följdfrågan:

”Hur skulle du vilja att jag agerar/hanterar detta till nästa gång?”.
 
Vill du vara med och förbättra feedback-kulturen på din arbetsplats?
Var en förebild och börja redan nu! 😊

Lycka till!
 
/FAB HR-teamet